Elektrická parkovacia brzda (EPB) od TRW

Elektrická parkovacia brzda (EPB) od TRW

|

Elektrická parkovacia brzda (EPB) od spoločnosti TRW je nadčasovým riešením, ktoré stanovilo nový štandard. V minulosti bola EPB záležitosťou luxusných automobilov, teraz sa stáva čoraz populárnejším riešením.

V roku 2001, keď spoločnosť ZF v spolupráci s TRW uviedla na trh prvú elektronickú parkovaciu brzdu (EBP), bolo toto riešenie považované za nadštandardné a určené výhradne pre výrobcov luxusných áut. Dnes je však natoľko populárne, že do veľkej miery nahrádza tradičné systémy. Medzi jeho hlavné výhody patrí spoľahlivosť, jednoduchosť a široká škála dodatočných funkcií, ktoré v prípade tradičnej parkovacej brzdy nie sú k dispozícii.

Funkcie moderného systému EPB

Základnou funkciou systému EPB je, samozrejme, zabezpečenie vozidla v stoji na rovnom povrchu či stúpaní. Elektronicky riadený systém EPB umožnil rozšíriť štandardné funkcie prostredníctvom automatického ovládania bŕzd po parkovaní a uvoľnenia bŕzd pri štartovaní vozidla. Predovšetkým, vodič si nemusí pamätať, či ručnú brzdu použil. Systém navyše pomáha pri rozjazde v stúpaní. Brzdu je možné odbrzdiť počas štartovania vozidla automaticky, čo je v mestskej premávke a pri štartovaní dovrchu skutočne skvelá funkcia. (Funkcia Auto Hold/Hill Holding).

Aj keď je systém „Hill Hold Assist“ pomerne obľúbený, nie všetci vodiči si uvedomujú prítomnosť ďalších funkcií EPB, medzi ktoré patria napríklad:

  • núdzové brzdenie s asistenciou ESP (elektronická kontrola stability)
  • dynamický brzdový systém so strmeňom vybaveným elektromotorom (vozidlá s ABS)
  • dynamické brzdenie s nižším brzdným momentom
  • EPB dokáže automaticky zatiahnuť parkovaciu brzdu v už zaparkovanom automobile, pretože brzdové doštičky sa po ochladení môžu uvoľniť (po dokončení jazdy sa objem horúcich trecích doštičiek o niečo zmenší)
  • spomalenie vozidla pre pomalý riadený zjazd (napr. niektoré modely SUV alebo crossover)

 

Odborníci na náhradné diely zo spoločnosti ZF zdôrazňujú ďalšiu výhodu EPB: parkovaciu brzdu je možné uvoľniť iba ak je systém zapaľovania vhodne nastavený (kľúč od vozidla je v zapaľovaní v správnej pozícii a pri "bezkľúčových" modeloch je nastavený vhodný režim), prípadne stlačením pedála. Tým sa minimalizuje riziko, že brzdu náhodou uvoľní dieťa.

Núdzové brzdenie

Nie všetci vodiči si uvedomujú, že systém EPB môže byť užitočný aj pri núdzovom brzdení. Ak sa spínač EPB aktivuje počas jazdy, systém tento úkon vyhodnotí ako núdzové brzdenie. Okamžité plné zabrzdenie by spôsobilo zablokovanie a odtrhnutie zadnej nápravy, preto sa parkovacia brzda namiesto toho opätovne rýchlo za sebou otvára a zatvára (podobne ako pri funkcii ABS). Tento režim zaistí bezpečné brzdenie vozidla až do momentu zastavenia.

EPB pre prednú nápravu

Odborníci na náhradné diely zo spoločnosti ZF úspešne zaviedli aj ďalšiu verziu systému EPB. Tentokrát hovoríme o systéme EPB pre prednú nápravu. Inovácia otvára spoločnosti TRW a EPB nový trh. Systém sa stáva cenovo dostupným riešením aj pre lacnejšie modely vybavené bubnovými brzdami na zadnej náprave. Je dôležité pripomenúť, že takýto systém EPB podporuje kotúčové brzdy.

EPB v autodielni

Systém EPB nepredstavuje pre automobilových diagnostikov žiadnu prekážku ani výzvu.

Moderné modely automobilov vybavené EPB majú nainštalované spínače so servisným režimom, ktorý obsahuje:

  • servisný režim pre výmenu brzdových doštičiek
  • režim údržby pre skúšku valčekom
  • automatickú reguláciu voľného priestoru, ktorá prispôsobí brzdové piesty stavu opotrebenia trecej plochy
  • poruchový a diagnostický režim

Servis elektrickej parkovacej brzdy TRW

Napriek tomu, že trh ponúka diagnostické prístroje na servis EPB, nie je potrebné ich kupovať. Väčšina univerzálnych skenovacích nástrojov v dielňach (diagnostické skenery automobilov) je vybavená diagnostickými a regulačnými funkciami EPB, ako aj aktivovateľným režimom výmeny brzdových doštičiek.

Postup výmeny brzdových doštičiek EPB je podobný ako u tradičných brzdových systémov. Výmena sa začína vstupom automobilu na rampu. V ďalšom kroku sa k diagnostickému nástroju pripája kábel EOBD a spúšťa systém výmeny brzdových doštičiek v strmeňoch EPB. Mechanik postupuje krok po kroku podľa pokynov na obrazovke.

Počas demontáže systém otáča matice v piestoch, čím umožňuje stlačenie piestov a výmenu brzdových doštičiek. Po výmene doštičiek s stlačení tlačidla "potvrdiť" v diagnostickom nástroji systém zatiahne brzdové piesty do pôvodného stavu a spustí kalibráciu novej hrúbky trecej plochy. Koniec úkonu sa zobrazí na obrazovke diagnostického nástroja.

Počas celého úkonu je potrebné myslieť na bezpečnostné opatrenia a ubezpečiť sa, že sú všetky dvere zatvorené. Náhodné zatvorenie dverí môže (v závislosti od modelu automobilu a roku výroby) vrátiť piesty do pôvodnej polohy.

Motory systému EPB - teraz k dispozícii aj ako náhradný diel

TRW prostredníctvom spoločnosti ZF uvádza na trh s autopríslušenstvom sady motorov EPB ako náhradný diel. Takmer 10 typov pokrýva celú potrebu trhu (jeden motor je vhodný pre rôzne strmene EPB), čo uľahčuje logistiku skladovania a dodávky.

Nová položka na trhu s náhradnými dielmi znižuje náklady na údržbu systémov EPB a prispieva k ochrane životného prostredia. Výmena motora EPB výrazne predlžuje životnosť celého strmeňa.