PNEUMATIKY - Viete o konštrukcii dosť?
| PNEU
Pri vývoji pneumatiky bolo niekoľko významných inžinierov. Prvý bol W. Thompson, ktorý vyrobil prvé gumové obruče, ktoré boli tichšie ako kovové obruče. Johna Boyd Dunlopa (1840-1921) napadla myšlienka, zobral kus hadice naplnil vodou, konce utesnil a upevnil ich na koleso , neskôr hadicu naplnil vzduchom. Toto si nechal patentovať v roku 1888. V komerčnom využitý však nastal až v roku 1891 keď si dali vymeniteľnú pneumatiku bratia Edoard a André Michelin.
Zistite viac...
Pri vývoji pneumatiky bolo niekoľko významných inžinierov. Prvý bol W. Thompson, ktorý vyrobil prvé gumové obruče, ktoré boli tichšie ako kovové obruče. Johna Boyd Dunlopa (1840-1921) napadla myšlienka, zobral kus hadice naplnil vodou, konce utesnil a upevnil ich na koleso , neskôr hadicu naplnil vzduchom. Toto si nechal patentovať v roku 1888. V komerčnom využitý však nastal až v roku 1891 keď si dali vymeniteľnú pneumatiku bratia Edoard a André Michelin. V roku 1917 prišli na trh pneumatiky s dezénom . V roku 1919 sa životnosť predlžuje, keď sa začína používať paralelne vrstvy pevných hrubých vlákien z dlho vláknitej bavlny . V roku 1938 sa objavujú ocelo kordové pneumatiky , čo bol rozhodujúci krok k prechodu k radiálnym pneumatikám . Pneumatika má za úlohu spoľahlivý prenos hnacích alebo riadiacich síl na vozovku a pohlcovanie všetkých nárazov pôsobiacich na Vaše vozidlo pri jazde na nerovnom povrchu. Veľmi podstatným spôsobom ovplyvňuje bezpečnosť, spoľahlivosť a pohodlie jazdy vášho vozidla.
Ak je tlak v pneumatike príliš vysoký alebo príliš nízky, vtedy nie je zaistený optimálny kontakt s vozovkou. Zvyšuje sa spotreba pohonných hmôt a pneumatiky sa viac a rýchlejšie opotrebovávajú. Aby sme tomu zabránili, treba dodržiavať nasledovné zásady:
- Pravidelne kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách, najmenej každé 2 - 4 týždne. Tlak treba kontrolovať vtedy, keď sú pneumatiky studené. Aj pri malom zahriatí pneumatík sú údaje merania tlaku nepresné.
- Ak stratíte, alebo poškodíte kryty ventilov, ihneď ventily vymeňte. Každý ventil pevne dotiahnite a skontrolujte, či nie je poškodená jeho dosadacia plôška.
- Pravidelne kontrolujte aj tlak vzduchu v rezervnej pneumatike. Platí zásada, že tlak v rezervnej pneumatike musí byť o cca 0,5 atmosféry vyšší, než je predpísaný tlak.Ten sa následne upraví po montáži na os.
Často dochádza k tomu, že vzorka dezénu pneumatiky je opotrebovaná nerovnomerne. Vznikajú typické znaky opotrebenia , ktoré majú svoje konkrétne príčiny.
Príklad |
Možná príčina |
Vyššie opotrebenie v strede behúňa |
Prehustenie, príliš vysoký tlak vzduchu |
Vyššie opotrebenie ramien pneumatiky |
Pod hustenie, príliš nízky tlak vzduchu |
Výrazne opotrebované plôšky po obvode pneumatiky |
Vadné odpruženie, Vadný tlmič pruženia, prebrzdenie |
Vyššie opotrebenie na jednej strane behúňa |
Chybne nastavená geometria |
Preto:
- pravidelne kontrolujte, či pneumatika má predpísaný tlak a nie je poškodená,
- nezabudnite, že každá pneumatika má aj vnútornú časť, ktorú môže kontrolovať iba odborník s potrebným technickým vybavením,
- dajte pneumatiky aspoň 4-krát ročne skontrolovať odborníkovi, či sú v poriadku.
Nezabudnite, že aj nové pneumatiky sa rýchlo opotrebujú, ak chyby na riadení a na podvozku neodstráni odborník!
Pneumatiky sa musia vymeniť najneskôr po opotrebovaní vzorky dezénu na minimálnu výšku 1,6 mm.
Z technického hľadiska ojazdené pneumatiky už nie je možné bezpečne používať v nepriaznivých podmienkach ako je mokro, ľad, čerstvý, alebo rozjazdený sneh. Spoľahlivým signálom na výmenu pneumatík sú indikátory opotrebovania - sú to vyvýšené body umiestnené v základe vzorky, ktoré sa objavia, keď sa dezén opotrebuje na výšku 1,6 mm. (4 mm pri zimných pneumatikách).
- Pre spoľahlivú funkciu sa doporučuje výmena letných pneumatík už pri výške vzorky dezénu 2 mm a v prípade zimných pneumatík pri výške vzorky dezénu 4 mm.
- Pri širokých pneumatikách nesmie byť prekročená hĺbka vzorky dezénu pod 3 mm.
Maximálna životnosť pneumatiky 8 - 10 rokov, aj keď ešte vyzerá bezchybne a nie je celkom ojazdená. Gumová zmes postupom času starne a čiastočne stráca svoje vlastnosti. Dôsledkom často býva postupné poškodenie nárazníkového pásu pneumatiky a jej kostry. Vysoké teploty, ropné látky a priame slnečné žiarenie výrazne urýchľujú proces starnutia.
- Pri dlhšom odstavení automobilu alebo karavanu, pneumatiky vždy odľahčite a zakrývajte!
- Pneumatiky obytných prívesov a menej často používané pneumatiky vymieňajte po 5 - 7 rokoch!
- Rezervné pneumatiky staršie ako šesť rokov používajte iba v krajnom prípade!
Čo znamená označenie na pneumatike 195/65 R 15 V?
195 |
šírka pneumatiky |
Údaj je uvedený bez ohľadu na konštrukciu pneumatiky vždy v mm |
65 |
pomer strán prierezu |
Ten sa vypočíta tak, že sa výška pneumatiky v mm vydelí šírkou pneumatiky v mm a vynásobí sa 100 |
R |
konštrukcia pneumatiky |
Pre radiálne pneumatiky sa používa R, pre diagonálne D alebo pomlčka (-) |
15 |
priemer disku |
Ten sa väčšinou uvádza v palcoch, ale možný je aj údaj v mm. |
V |
symbol rýchlosti |
Najvyššia prípustná rýchlosť pre pneumatiku sa uvádza pomocou kódovaného písmena. |