PNEUMATIKY - Viete o konštrukcii dosť?

PNEUMATIKY - Viete o konštrukcii dosť?

Pri vývoji pneumatiky bolo niekoľko významných inžinierov. Prvý bol W. Thompson, ktorý vyrobil prvé gumové obruče, ktoré boli tichšie ako kovové obruče. Johna Boyd Dunlopa (1840-1921) napadla myšlienka, zobral kus hadice naplnil vodou, konce utesnil a upevnil ich na koleso , neskôr hadicu naplnil vzduchom. Toto si nechal patentovať v roku 1888. V komerčnom využitý však nastal až v roku 1891 keď si dali vymeniteľnú pneumatiku bratia Edoard a André Michelin.

Zistite viac...

Pri vývoji pneumatiky bolo niekoľko významných inžinierov. Prvý bol W. Thompson, ktorý vyrobil prvé gumové obruče, ktoré boli tichšie ako kovové obruče. Johna Boyd Dunlopa (1840-1921) napadla myšlienka, zobral kus hadice naplnil vodou, konce utesnil a upevnil ich na koleso , neskôr hadicu naplnil vzduchom. Toto si nechal patentovať v roku 1888. V komerčnom využitý však nastal až v roku 1891 keď si dali vymeniteľnú pneumatiku bratia Edoard a André Michelin. V roku 1917 prišli na trh pneumatiky s dezénom . V roku 1919 sa životnosť predlžuje, keď sa začína používať paralelne vrstvy pevných hrubých vlákien z dlho vláknitej bavlny . V roku 1938 sa objavujú ocelo kordové pneumatiky , čo bol rozhodujúci krok k prechodu k radiálnym pneumatikám . Pneumatika má za úlohu spoľahlivý prenos hnacích alebo riadiacich síl na vozovku a pohlcovanie všetkých nárazov pôsobiacich na Vaše vozidlo pri jazde na nerovnom povrchu. Veľmi podstatným spôsobom ovplyvňuje bezpečnosť, spoľahlivosť a pohodlie jazdy vášho vozidla.

Ak je tlak v pneumatike príliš vysoký alebo príliš nízky, vtedy nie je zaistený optimálny kontakt s vozovkou. Zvyšuje sa spotreba pohonných hmôt a pneumatiky sa viac a rýchlejšie opotrebovávajú. Aby sme tomu zabránili, treba dodržiavať nasledovné zásady:

  • Pravidelne kontrolujte tlak vzduchu v pneumatikách, najmenej každé 2 - 4 týždne. Tlak treba kontrolovať vtedy, keď sú pneumatiky studené. Aj pri malom zahriatí pneumatík sú údaje merania tlaku nepresné.
  • Ak stratíte, alebo poškodíte kryty ventilov, ihneď ventily vymeňte. Každý ventil pevne dotiahnite a skontrolujte, či nie je poškodená jeho dosadacia plôška.
  • Pravidelne kontrolujte aj tlak vzduchu v rezervnej pneumatike. Platí zásada, že tlak v rezervnej pneumatike musí byť o cca 0,5 atmosféry vyšší, než je predpísaný tlak.Ten sa následne upraví po montáži na os.

Často dochádza k tomu, že vzorka dezénu pneumatiky je opotrebovaná nerovnomerne. Vznikajú typické znaky opotrebenia , ktoré majú svoje konkrétne príčiny.

Príklad

Možná príčina

Vyššie opotrebenie v strede behúňa

Prehustenie, príliš vysoký tlak vzduchu

Vyššie opotrebenie ramien pneumatiky

Pod hustenie, príliš nízky tlak vzduchu

Výrazne opotrebované plôšky po obvode pneumatiky

Vadné odpruženie, Vadný tlmič pruženia, prebrzdenie

Vyššie opotrebenie na jednej strane behúňa

Chybne nastavená geometria

Preto:

  • pravidelne kontrolujte, či pneumatika má predpísaný tlak a nie je poškodená,
  • nezabudnite, že každá pneumatika má aj vnútornú časť, ktorú môže kontrolovať iba odborník s potrebným technickým vybavením,
  • dajte pneumatiky aspoň 4-krát ročne skontrolovať odborníkovi, či sú v poriadku.

Nezabudnite, že aj nové pneumatiky sa rýchlo opotrebujú, ak chyby na riadení a na podvozku neodstráni odborník!

Pneumatiky sa musia vymeniť najneskôr po opotrebovaní vzorky dezénu na minimálnu výšku 1,6 mm.

Z technického hľadiska ojazdené pneumatiky už nie je možné bezpečne používať v nepriaznivých podmienkach ako je mokro, ľad, čerstvý, alebo rozjazdený sneh. Spoľahlivým signálom na výmenu pneumatík sú indikátory opotrebovania - sú to vyvýšené body umiestnené v základe vzorky, ktoré sa objavia, keď sa dezén opotrebuje na výšku 1,6 mm. (4 mm pri zimných pneumatikách).

  • Pre spoľahlivú funkciu sa doporučuje výmena letných pneumatík už pri výške vzorky dezénu 2 mm a v prípade zimných pneumatík pri výške vzorky dezénu 4 mm.
  • Pri širokých pneumatikách nesmie byť prekročená hĺbka vzorky dezénu pod 3 mm.

Maximálna životnosť pneumatiky 8 - 10 rokov, aj keď ešte vyzerá bezchybne a nie je celkom ojazdená. Gumová zmes postupom času starne a čiastočne stráca svoje vlastnosti. Dôsledkom často býva postupné poškodenie nárazníkového pásu pneumatiky a jej kostry. Vysoké teploty, ropné látky a priame slnečné žiarenie výrazne urýchľujú proces starnutia.

  • Pri dlhšom odstavení automobilu alebo karavanu, pneumatiky vždy odľahčite a zakrývajte!
  • Pneumatiky obytných prívesov a menej často používané pneumatiky vymieňajte po 5 - 7 rokoch!
  • Rezervné pneumatiky staršie ako šesť rokov používajte iba v krajnom prípade!

Čo znamená označenie na pneumatike 195/65 R 15 V?

195

šírka pneumatiky

Údaj je uvedený bez ohľadu na konštrukciu pneumatiky vždy v mm

65

pomer strán prierezu

Ten sa vypočíta tak, že sa výška pneumatiky v mm vydelí šírkou pneumatiky v mm a vynásobí sa 100

R

konštrukcia pneumatiky

Pre radiálne pneumatiky sa používa R, pre diagonálne D alebo pomlčka (-)

15

priemer disku

Ten sa väčšinou uvádza v palcoch, ale možný je aj údaj v mm.

V

symbol rýchlosti

Najvyššia prípustná rýchlosť pre pneumatiku sa uvádza pomocou kódovaného písmena.

 

Produkty NEWS